Pohyb a klouby

Trekingem ke zdravým kloubům

Chůze je pro člověka ten úplně nejvíce přirozený způsob pohybu. A je jedno, zda jdeme pouze od tramvajové zastávky do kanceláře, procházíme se v parku nebo chodíme po horách. Zároveň je pro naše zdraví velmi prospěšná.

Pravidelná chůze přispívá k eliminaci rizika onemocnění srdce, pomáhá snižovat nebezpečné tuky v krvi, pozitivně působí při problémech s vysokým tlakem a při obtížích s hybností. A co je na tom všem nejlepší? Můžeme ji provozovat kdekoliv a kdykoliv, je vhodná pro lidi každého věku i pro ty, kteří nemohou jinak sportovat kvůli problémům s klouby, kostmi, vysokým tlakem nebo nedostatkem financí.

Treking je označován za královskou disciplínu turistiky

Turistika nebo treking? Každá z těchto činností je různě náročná a záleží především na vás a vašich fyzických možnostech, pro kterou se rozhodnete. Treking je vícedenní túrou a tvoří jakýsi přechod mezi pěší a vysokohorskou turistikou.

Můžeme jej provozovat jak v horách, tak i v nížinách, není jednoduše jen chůzí, je to časově rozsáhlejší intenzivní činnost, která je spojena s prožitkem přírody, rostlin a zvířat, kultur a lidí. Trekingoví nadšenci o něm mluví dokonce jako o meditativním prožitku.

Bez trekových holí ani krok

Jak spolehlivě poznáte člověka na treku? Jednoduše podle trekingových (či trekových) holí. Ty jsou totiž poznávacím znamením tohoto sportu. Při pohybu s holemi zaměstnáváme větší část těla a zároveň nám pomáhají ulevit při chůzi kloubům a páteři – není na ně chůzí vyvíjena taková zátěž a dokážou zmírnit nárazy. Zároveň pomáhají lépe zdolávat i kopce a náročné terény. Doporučují se i lidem s nadváhou, celkově propůjčují lepší pocit stability. To ale není vše: během náročného přechodu se hole mohou proměnit doslova v univerzální nástroj: Můžete je použít při obraně před zvěří, jako provizorní dlahu, při brodění se vodou nebo nepříjemnou vegetací (třeba kopřivami), jako cepín, na upevnění stanu… Fantazii se meze nekladou.

Hole na nordic walking se používají jinak

Pozor, důležité je neplést si trekové hole s holemi na nordic walking. Existuje mezi nimi několik zásadních rozdílů. Nordic walking hole jsou hole určené ke sportu nordic walking, jsou podobné hůlkám na běžky a mají speciální úchytky/návleky, díky kterým, i když hůl pustíte, vám zůstane u ruky. Při nordic walkingu totiž necháváte ruku s hůlkou za tělem a hůl pouštíte (celé to připomíná pohyb na běžkách). Pokud byste tedy použili hůlku trekovou, pokaždé by vám vypadla a museli byste ji lovit. Což by rozhodně správný prožitek z nordic walkingu neumožnilo. Naopak treková hůl připomíná spíše hůlku na sjezdové lyžování. Dalšími rozdíly je způsob vysouvání a jiný tvar tzv. botičky.

Jak vybrat ty správné?

Treková hůl se skládá ze tří částí, kterým je potřeba věnovat pozornost, chcete-li si vybrat pro vás ty nejlepší hůlky – rukojeti, střední části neboli těla a hrotu.

Rukojetí se dnes dělá několik typů – ideální je si rukojeť vyzkoušet tak, aby vám její tvar padl do ruky. Co se týká materiálů, vyrábí se nejčastěji pěnové, gumové, korkové či plastové. Plastové rukojeti jsou sice nejlevnější, ale mají velkou nevýhodu v tom, že se při dešti a pocení stávají kluzkými. Guma se při kontaktu s vodou chová podobně jako plast – klouže. A majitelé gumových rukojetí také častěji než ostatní trpí puchýři. Různé pěny jsou sice příjemné, ale při dešti nasají vodu, kterou z nich pak během chůze při stisknutí ždímete. Asi nejlepší volbou je tedy korek, který dobře odpovídá tvaru ruky a nenasává vodu jako předchozí materiály. Znovu ale upozorňujeme, že perfektní rukojeť si musí každý najít a vyzkoušet sám. Každému totiž vyhovuje něco jiného.

Teleskopické hole vedou. Rychleji se ale opotřebují

Tělo hole může být teleskopické, nebo může být jeho délka pevná. V dnešní době převažují skladnější teleskopické hole. Na druhou stranu se neustálým ohýbáním jednotlivé části namáhají a teleskopické hole mají tím pádem menší životnost. Je důležité mít také správně nastavenou délku holí, která se počítá tak, že si vaši výšku vynásobíte 0,68. Výsledkem je ideální výška holí v cm. Vyjde-li vám nějaké číslo mezi prodávanými velikostmi holí, vyberte si delší, pokud budete hole používat pro sportovní a kondiční účely, a kratší, pokud je budete používat jako rekreační turisté. Kratší hole volte také, máte-li problémy s ramenními klouby nebo s krční páteří. Obecně platí, že loket by měl svírat zhruba úhel 90°.

Hliník, sklolaminát, karbon…

Kromě výšky hole hraje roli i materiál, ze kterého je vyrobena. Nejčastěji se dělají hole z hliníku, sklolaminátu anebo karbonu. Nejlevnější je hliník, který je zase nejtěžší. Většinou hliníkové hůlky nemají tzv. antishock systém či jiné různé podobné mechanismy, které by měly odlehčovat vašim kloubům při dopadu hole. Málokdo ale ví, že tyto systémy jsou efektivní pouze při chůzi z kopce, do kopce působí vlastně proti vašemu úsilí – proto je dobré je mít, ale se schopností je „vypnout“. Sklolaminát je o něco dražší materiál než hliník a jemně nárazy tlumí. Karbon je sice nejdražší, ale má nízkou hmotnost a skvělé tlumicí vlastnosti. Hliníkové a sklolaminátové trekové hole postačí občasným turistům, karbonové jsou lepší pro sportovnější typy.

Vy sami můžete ovlivnit životnost holí

Hroty se vyrábí z tvrdé oceli u levnějších variant a z karbidu nebo pružného kompozitu u dražších variant. Rozhodně je dobré mít možnost koncový hrot odmontovat a vyměnit za nový. Na hroty se dá nasadit speciální násada – tzv. botička, která se hodí při chůzi po tvrdém terénu (třeba po asfaltu), protože tlumí náraz a zamezuje zvukům, které by ocelový hrot dělal při kontaktu s asfaltem. Nevýhodou botiček je, že se rychle opotřebovávají. Nad hrotem se většinou nachází talířek, který má bránit zaboření hole do země nebo mezi kameny. Větší talířky jsou pak ochranou před sněhem.

To, jak dlouho vám hole vydrží, můžete ovlivnit i vy – je například důležité vždy, když s hůlkami zmoknete nebo jste je jakýmkoliv jiným způsobem namočili či se s nimi pohybovali ve vlhku, je rozebrat na jednotlivé díly, otřít suchým hadrem a volně sušit. Nedoporučuje se používání žádných promazávacích přípravků.

Na závěr: Vybírejte hůlky podle toho, co s nimi budete podnikat

Obecně by se dalo říci, že pokud budete chodit na občasné procházky, vystačíte si s levnějšími variantami holí. Pro horské a několikadenní túry už je třeba zamířit pro kvalitnější hole do specializovaných sportovních obchodů. Tak jako tak vždy doporučujeme používat zdravý selský rozum a pamatovat na hlavní funkci těchto holí – a tou je opora. Není tedy nutné okamžitě kupovat nejdražší modely.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *